Csereidő! Ideje felrakni a nyárigumikat!
Csereidő! Ideje felrakni a nyárigumikat!
2020-03-27 14:47:27
Bár még ígérnek hideg napokat, a jövő héten induló április már jelzi, hogy itt az ideje lecserélni az autókon a téligumikat. A műhelyek a veszélyhelyzet alatt is dolgoznak.
Nagyon sok fontos dolga van most az embereknek, attól függetlenül, hogy sokan otthonról végzik a munkájukat. Azonban a járványhozta speciális helyzetben is érdemes figyelni arra, hogy a hétköznapi dolgok is gördüljenek a maguk útján. Tehát ami nem jelent különösebb kockázatot, az az ügy kellő óvatossággal elintézhető. És ilyen a téligumik cseréje nyárira is, mert a műhelyek java része dolgozik, az abroncskereskedők sem zártak be, a gumigyárak termelésének visszafogásának elsődleges oka az újtautógyártás megtorpanása, hogy emiatt az új autókhoz a gyárak nem igényelnek gumikat. A gumisműhelyekben pedig minimális a személyes érintkezés.
A gumik lecserélésének a beütemezése azért is meggondolandó, mert a helyzet normalizálódásával várhatóan nagy lesz a gumisok leterheltsége, nehezebb lesz akár új abroncsokat beszerezni, akár cseréltetni. A gumicseréket az átlaghőmérséklet és a naptári idő is indokolja. Fontos, hogy továbbra is figyeljünk a közutakon elérhető maximális biztonságra, amelyhez hozzátartozik a megfelelő állapotú és fajtájú abroncsok használata is.
Menkó Illés – műszaki szakértő, ContinentalAz átgumizásnál fontos, hogy a leszerelt-, illetve a felszerelni kívánt gumiabroncsokat és felniket is ellenőrizze szakember. Menkó Illés, a Continental műszaki szakértője szerint ilyenkor át kell nézni a kerekeket, hogy látható-e fizikai sérülés rajtuk. Horzsolások, vágások, szálszakadásra utaló dudor. A felniken is figyelni kell a peremsérülésekre és az ovalitásra is. Gépre rakva a szerelt kerekeket ki kell egyensúlyoztatni, ekkor az ovalitás is ellenőrizhető.
A szakértő szerint minden átszereléskor új szelepeket kell berakni, mert a műanyag és a fémszelepek is idővel tönkremennek. Használat közben a centrifugális erő hatására mozognak, emiatt a tömítést végző felületeik deformálódnak, kopnak. Idővel ereszteni fognak. Nem nagy költség újra cserélni őket.
Ellenőrizni kell a gumik kopottságát is. A Continental szakértője felhívta a figyelmet rá, hogy kétféle kopásjelzőt alkalmaznak a gyártók. Az egyik jelzi az ajánlott minimum mintamélység elérését, ami a téligumik esetén 4 mm, a nyárigumik esetén 3 mm (eddig garantálják a gyártók, hogy a gumiabroncs a képességeinek a 90 százalékával rendelkezik). A másik kopásjelző a törvényileg előírt minimális 1,6 mm-es futózatmélységet jelzi.
Menkó Illés szerint érdemes a gyártó által javasolt kopásszint elérésekor cserélni az abroncsot. Példaként hozta fel, hogy drasztikusan csökken az abroncsok teljesítménye, amint a javasolt kopásszint alá megy a mintamélység. Ebben egyedül a nyári száraz úti fékút a kivétel, amely a kopással valamelyest javul, minthogy az alacsonnyá vált minták kevésbé deformálódnak. Azonban míg egy 1,6 mm mintamélységű abronccsal a vizes útfelületen mért fékút akár duplája is lehet az újkorinak, addig a száraz aszfalton mért fékút maximum 1 méterrel rövidül. A javulás aránya sokkal kisebb, mint a képességvesztés aránya, mert, ha 80 km/óra sebességről vészfékez egy átlag autó vizes úton a kopott gumival 30-ról 60 méterre nőhet a fékútja, míg száraz úton 30 méterről csak 29 méterre csökken.
Kopottság ellenőrzése: 3,3 mm egy téliguminak már kevés, elérte a teljesítőképességének a határátTehát csak olyan gumiabroncsokat szabad felszereltetni a kocsikra, amelyeknek az állapota megfelelő. A szakértő még azt is javasolta, hogy az abroncsok helyzetét tengelyenként a forgásirány megváltoztatása nélkül 5-10 ezer kilométerenként érdemes felcserélni, hogy a gumik kopása egyenletes legyen.